alpen zwitserland 2

Het puntje van de ijsberg?

Stapeling en hardnekkigheid van deze signalen wijzen op een niet zichtbare ijsberg van dieper liggende problemen, zoals:

* Onbekende grote "bleeders", naar aard en omvang, die dus ook niet (kunnen) worden aangepakt.

* "Winners", die nauwelijks worden gezien en dus onvoldoende of niet worden benut en uitgebouwd.

* Structurele veranderingen in (delen van) de markt worden niet gezien en/of niet concreet opgepakt.

* Slechte Management informatie: beslis - en/of stuurinformatie is niet relevant, te laat en onbetrouwbaar.

* Bewuste verdoezeling van feiten tot aan fraude (bijvoorbeeld in bepaalde bedrijfsonderdelen)

* Een inefficiënte (te dure) en/of een ineffectieve (niet resultaatgerichte) organisatie als gevolg van:

  1. Ontbrekende, onduidelijke of niet nageleefde werkafspraken / -processen;
  2. Bedrijfscultuuraspecten, waardoor bijvoorbeeld afdelingen náást elkaar, in plaats van mét elkaar werken;
  3. Verantwoordelijkheden (en taken) zijn onvoldoende doordacht, uitgewerkt of duidelijk gemaakt;
  4. ICT opzet of werking is qua infrastructuur en/of systemen ontoereikend voor een gedegen ondersteuning van bedrijfsprocessen.
  5. Interne communicatie is ontoereikend of verstoord;
  6. Ontbrekende verbinding tussen management en werkvloer.
  7. Kwaliteitsproblemen in de bemensing.